تلفن ثابت
021-44062017
تلفن همراه
09123906346
پست الکترونیکی
m.azarsanat@yahoo.com

تفاوت بین ژئوممبران و ژئوتکستایل

ژئوسینتتیک، ژئوممبران، ژئوتکستایل، و بسیاری از کلمات دیگر که با ژئو شروع می شوند مانند (ژئوسل، ژئوکامپوزیت، ژئوگرید، ژئوفوم) اینها گروهی از کلمات با دنیایی از کاربردها در زمینه های ساختمان سازی، استخر های ذخیره آب کشاورزی، مخازن نفت و گاز و پتروشیمی هستند. 

درواقع از پرکاربردترین و استاندارد ترین محصولات ژئوسینتتیک می توان ژئوممبران و ژئوتکستایل هارا نام برد. اگرچه تفاوت های بسیار زیادی دارند اما گاهی اوقات به عنوان مکمل هم دیگر در پروژهای مختلف با توجه به شرایط از قبل بررسی شده در ضخامت ها و طول های متفاوت استفاده می شوند. با این حال در برخی از پروژه ها ژئوممبران ها قدرت بیشتری نسبت به ژئوتکستایل های دارند.

به عنوان مثال: ژئوممبران ها در برابر آب نفوذ ناپذیر هستند اما ژئوتکستایل ها قابل نفوذ. جنس ژئوتکستایل ها از پارچه ای غیر بافته ساخته شده می شوند و عمدتا برای تقویت پایه ها استفاده می شوند. از طرفی دیگر، ژئوممبران ها از پلی اتیلن ها با چگالی بالا ساخته شده و عمدتا برای جلوگیری از نشت استفاده می شوند.

از دیگر موارد تفاوت بین ژئوممبران ها و ژئوتکستایل ها می توان درباره کارایی شان صحبت کرد. ژئوتکستایل ها به دلیل داشتن پارچه و غیر بافته بودن آن ها دارای فیلتراسیون، زهکشی، جدا سازی، تقویت کننده ضد تراوش، محافظ های خوبی هستند. این سبک از استحکام کششی بالا، نفوذپذیری خوب، مقاومت در برابر درجه حرارت بالا و ضد یخ زدگی و مقاوم در برابر پیچ خوردگی، پوسیده گی و پاره شدگی است. در حالی که ژئوممبران ها از جنس پلاستیکی هستند به عنوان بستر ضد تراوش استفاده میشوند. این نوع از ماده انعطاف پذیر شیمیایی پلیمری با وزن های مخصوص و سازگار با تبخیر مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر حرارت پایین، و مقاومت در برابر یخ زدگی است. همچنین ژئوممبران ها با وجود نازک بودن و ضخامت های مختلف اما دارای کارایی های بسیار زیادی نسبت به دیگر محصولات ژئوسینتتک دارند. و در واقع کار اصلی ژئوممبران ها مهارکردن است.

با این حال هم ژئوممبران ها و هم ژئوتکستایل ها را می توان به صورت جدا و هم به صورت ترکیبی در پروژه های مختلف ساختمانی، کشاورزی، پالایشگاهی، محیط زیست استفاده نمود . و آن چه که بسیار مهم است توصیه میشود حتما قبل از نصب و خرید با کمک مهندسان و مشاوران بخش فنی انجام بازدید میدانی صورت گیرد.

 

دیدگاه‌ها   

0 #2 ادمین 1400-07-03 08:28
به نقل از Guest:
I've been surfing online more than 2 hours today, yet I never found any
interesting article like yours. It is pretty worth enough for
me. Personally, if all website owners and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.


thanks dear friend
نقل قول کردن
+1 #1 Guest 1400-06-28 03:16
I've been surfing online more than 2 hours today, yet I never found any
interesting article like yours. It is pretty worth enough for
me. Personally, if all website owners and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تهیه و بهینه سازی شده توسط: نوآوران پارسی طرح گستر

جستجو