تلفن ثابت
021-44062017
تلفن همراه
09123906346
پست الکترونیکی
m.azarsanat@yahoo.com

ژئوسنتتیک چیست؟

ژئوسنتتیک ها مصالح ساختمان کاملاً اثبات شده ای هستند که برای ژئوتکنیک و همچنین کاربردهای زیست محیطی در تمام جهان استفاده می شوند. باگذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی برروند تقویت هر چه بیشتر این مواد پلی اتیلنی ، به صرفه بودن، نفوذپذیری کمتر و مقاومت کششی بیشتر تاثیر بسیار زیادی داشته است.

اما یکی از بزرگترین مشکلات مهندسین ساختمان سازی انتخاب مصالح مناسب و البته با صرفه است که خوشبخانه روز به روز بر تنوع محصولات ژئوسینتیک افزوده میشود . که خود باعث راحت تر شدن کار مهندسین شده است زیرا که هر مهندس با توجه به شرایط و موقعیت پروژه محصول مناسب را انتخاب کرده و نصب میکند .

از انواع محصولات ژئوسینتیک می توان ژئوممبران ها، ژئوتکستایل ها، ژئوسل ها، ژئوگرید ها، PVC ، را نام برد. آنچه که در این بین حائز اهمیت است این است که حتما قبل از انتخاب محصول ژئوسینتتیک باید بازدید میدانی انجام شود و محصول با توجه به نوع خاک که شناسایی می شود انتخاب شود، زیرا که خاک در تماس کامل با محصول ژئوسینتیک است. حال با توجه به عنوان می توانیم به صورت مختصر درباره هریک ازمحصولات ژئوسینتتیک توضیح دهیم.

  • ژئوممبران ها: به ورق‌هایی گفته می‌شود که بدون نیاز به زیرساخت می‌توانند بعنوان عایق مورد استفاده قرار گیرد. این ورق‌ها با استفاده از جوش حرارتی با دستگاه های مخصوص جوش ورق به هم دیگر متصل میشوند . ورق ژئوممبران ازپلیمر های مختلفی مانند پلی اتیلن یا پلی وینیل کلراید ساخته می‌شود. از ژئوممبران برای عایق‌بندی استخرهای خاکی،استخرهای ذخیره آب کشاورزی، استخر های مناسب با پرورش ماهی،  دامپروری، مخازن ذخیره آب و مواد شیمیایی مانند پالایشگاه های نفت و گاز و پتروشیمی ، محیط زیست  استفاده می‌شود.  
  • ژئوسل ها: درواقع مصالحی هستند که به جهت پایدارسازی شیب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، این پایدارسازی منجر به کاهش پیامدهای زیست‌محیطی شده و کاهش لغزش زمین را در پی خواهد شد. درگذشته از مصالحی همچون بتن و یا فولاد به‌عنوان نگهدارنده استفاده می‌شده که علاوه بر ظاهری نه‌چندان زیبا سازگاری با محیط‌زیست نیز نداشته است همچنین دارای دوام مناسبی نبوده است. درواقع با نام محافظت بیوتکنیکی شیب شناخته می‌شود.
  • ژئوتکستایل ها : منسوجاتی نفوذپذیر هستند که در هنگام استفاده همراه با خاک، توانایی جداسازی، فیلتر کردن، تقویت، حفاظت یا تخلیه را دارند. ژئوتکستایل‌ها به دوشکل لایه‌های نبافته و بافته هستند که بر پایه پلی استر و پلی پروپیلن و ترکیبی از سایر مواد پلیمری با گرماژ و ابعاد و در رنگ های مختلف سفید و سبز و شیری و قهوه ای تولید می‌شوند. این نوع منسوج از کنارهم قرارگرفتن الیاف ریز پلیمری و در هم تنیدن تشکیل می‌شوند. آن‌ها با روش‌های گوناگون نظیر سوزنکاری، تولید می‌شود و دارای ساختاری نمدگونه و بدون تاروپودهای مشخص (بی بافت) است.

ژئوتکستایل‌ها بر پایه پلی استرها (PES/PET) و پلی پروپیلن‌ها (P.P) به دو صورت بافته (Wo:ven) و نبافته (Non woven) وجود دارد.

  • ژئوگریدها: ژئوگریدها مقاومت بیشتری نسبت به ژئوتکستایل ها دارند که بیشتر در ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرد. ژئوگریدها گروهی از خانواده ژئوسنتتیک هایی می باشند که از جنس پلی استر و پلی اتیلن و یا ترکیبی از این مواد بوده که در ضخامت و ابعاد مختلف و به شکل ورقه های مشبک می باشند.

در نهایت ماندگاری و عمر طولانی و به صرفه بودن  محصولات ژئوسینتتیک در مقایسه با روش های سنتی مثل بتن و قیر و آسفالت ازارزش بسیار زیادی برخوردار است.

نوشتن دیدگاه


تهیه و بهینه سازی شده توسط: نوآوران پارسی طرح گستر

جستجو