تلفن ثابت
021-44062017
تلفن همراه
09123906346
پست الکترونیکی
m.azarsanat@yahoo.com

فیلتراسیون چیست؟

از محصولات ژئوسنتتیک تا به حال می توان ژئوتکستایل، ژئوممبران ، ژئوگرید، ژئوکامپوزیت و ژئودرین و غیره را نام برد؛ که هر کدام  با توجه به کاربردشان در عایق بندی، زهکشی، فیلتراسیون، گود ساختمانی، عایق بندی استخر های ذخیره آب کشاورزی، آببندی، نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از مواردی که در امر مهندسی، معماری مورد بررسی قرار می گیرد فیلتراسیون می باشد.  

فیلتراسیون اصولا با ژئوتکستایل ها صورت می گیرد این فیلتراسیون می تواند در سد های خاکی یا در کانال های آبی باشد. که در این پست به بررسی انواع فیلتراسیون با کمک ژئوتکستایل و در واقع خصوصیات خوب یک فیلتراسیون را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • فیلتراسیون در کانال های آبی: می توان یکی از پر مصرف ترین مواردی که از ژئوتکستایل می شود در فیلتراسیون برای کانال های آبی است. ضمن این که ژئوتکستایل ها در تماس مستقیم با خاک قرار می گیرند. باید اجازه هر گونه عبور آب وگاز را بدهد که این کار دقیقا فیلترهای ماسه ای انجام می دهند. به نوعی دیگر می توان گفت؛ که این کار به معنی زهکشی است که ژئوتکستایل دقیقا جانشین ماسه می شود.
  • فیلتراسیون در سدخاکی: از آنجائی که فشارهای هیدرواستاتیکی در سازه های ساختمانی بسیار خطرناک است عملیات زهکشی یکی از مهم ترین مراحل یک ساختمان سازی با سازه، سدهای خاکی به حساب می آید. در این وارد با ژئوتکستایل در حالی که مرحله فیتلراسیون صورت می گیرد که باعث جلوگیری از حرکت ریزدانه ها در سازه ها می شود. برای اینکه فیلتراسیون خوب برای سازه های ساختمانی طراحی می شود لازم به رعایت چند نکنه مهم است در واقع ژئوتکستایل هایی که برای عمل فیلتراسیون مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای خصوصیات ذیل باشند:
  • نقش اصلی ژئوتکستایل در پروژه های عمرانی دقیقا فیلتراسیون است که اجازه ورود هیچگونه خاکی را به داخل سازه نداشته باشد.
  • ژئوتکستایل ها به منظور فیلتراسیون باید دارای نفوذ پذیری بالایی باشند تا فشار آب در داخل حفره ها به حداقل خود برسد.
  • روزنه هایی که بر روی ژئوتکستایل ها وجود دارد باید به شکلی باشد که در هنگام زهکشی و عملکرد بهره برداری دچار گرفتگی نشود که این عامل باعث کاهش نفوذ پذیری می شود.
  • مقاومت فشاری خیلی بالایی را باید ژئوتکستایل ها تحمل کنند چرا که درطول استفاده از ژئوتکستایل فشاری چند برابر برآن ها وارد می شود به طوری که باید قدرت جلوگیری از این فشارها را داشته باشند.
  • آنقدر مقاومت بالایی داشته باشند؛ که در برابر عوامل شیمیایی، بیولوژیک، اشعه ماورای بنفش خورشید از خود مقاومت نشان می دهد.

نوشتن دیدگاه


تهیه و بهینه سازی شده توسط: نوآوران پارسی طرح گستر

جستجو