تلفن ثابت
021-44062017
تلفن همراه
09123906346
پست الکترونیکی
m.azarsanat@yahoo.com

احداث استخر کشاورزی با عایق ژئوممبران

استخر ذخیره آب کشاورزی که با عایق های ژئوممبران پوشیده می شوند، به دلیل افزایش میزان تقاضا برای منابع آب و جلوگیری از اصراف آب یابهتر بگوییم مدیریت منابع آبی روز به روز رو به افزایش است.

امروزه عایق بندی استخر های ذخیره آب کشاورزی با استفاده از ژئوممبران ها به مراتب خیلی بیشتر از عایق بندی با بتن، سیمان، آسفالت یا حتی قیر می باشد زیرا که مقاومت ژئوممبران در مقابل مصالح بتنی وصف ناشدنی است که باعث داشتن عمر طولانی آنها می شود و حتی به دلیل داشتن ضخامت های مشخص و خاص برای پروژه های کشاورزی و استفاده از لایه ژئوتکستایل در زیر لایه ژئوممبران دربرابر سرما، گرما و نور خورشید مقاومت و عمر طولانی تر دارند و همچنین قابل تعمیر و تعویض هم هستند.

در واقع ژئوممبران در برابر دمای 80سانتی گراد و تا 70درجه سانتی گراد مقاومت می کنند. از سویی دیگر ورق های ژئوممبران تقریبا 100% غیر قابل نفوذ هستند. درحالی که بتن و سنگ و سیمان تا حدودی نفوذپذیری هستند و به همین دلیل است که تغییر روش سنتی به مدرن بسیار مورد استقبال قرار گرفت. از طرفی دیگر این محصولات به دلیل داشتن خواص مقاومت فیزیکی، مکانیکی، شیمیایی، دربرابر هرگونه یخ زدگی، سوختگی، پوسیدگی، پارگی و سوراخ شدگی قدرت فراوانی دارند.

آنچه که درحال حاضر باید بدانیم این است که برای احداث استخر ذخیره آب کشاورزی لازم است که به نکاتی حتما دقت داشته باشیم تا یک استخر ذخیره آب کشاورزی استاندارد طراحی کنیم در زیر به 5 نکته ازاین مورد می پردازیم:

  • تعیین محل مناسب برای احداث استخر ذخیره آب کشاورزی : از آن جایی که یک استخر ذخیره آب کشاورزی نیاز به تامین منابع آبی از قبیل: چشمه، قنات، چاه، رودخانه و سیلاب ها را دارد و همچنین استخر ها با طراحی شیب های مناسب،ترانشه استاندارد و حتی اندازه و متراژ مناسب جهت گود برداری را دارند، در نتیجه پیدا کردن محل مناسب برای احداث استخر های ذخیره آب کشاورزی بسیار حائز اهمیت می باشد.
  • محاسبه استخر ذخیره آب کشاورزی: از آنجایی که برای عایق بندی و احداث استخر هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد لذا در هنگام محاسبه دقت لازم را برای کنترل هزینه های احداث استخر را دارند.
  • عملیات خاکبرداری و خاکریزی وکف سازی : برای جلوگیری از ریزش دیواره های استخر های کشاورزی لازم است که عملیات خاکبرداری و خاکریزی به نحوه احسند انجام شود .
  • انتخاب نوع مناسب ژ ئوممبران ها برای احداث استخر های کشاورزی : از آنجایی که ژئوممبران ها دارای ضخامت، مقاومت و متراژ هر رول، از ورق های ژئوممبران متفاوت هستند و همچنین کارایی هرکدام از انواع ژئوممبران با دیگری تفاوت دارد با توجه به بازدید از نوع خاک محل استقرار استخر ذخیره آب کشاورزی نوع ژئوممبران مناسب با پروژه را به خریدار معرفی می کند.
  • اجرای ژئوممبران و ژئوتکستایل با دستگاه های مخصوص : اینکه برای جوش دادن ژئوممبران از چه دستگاه هایی استفاده می شودتاثیر زیادی در استاندارد بودن یک استخر ذخیره آب کشاورزی دارد.

نوشتن دیدگاه


تهیه و بهینه سازی شده توسط: نوآوران پارسی طرح گستر

جستجو