تلفن ثابت
021-44062017
تلفن همراه
09123906346
پست الکترونیکی
m.azarsanat@yahoo.com

ژئوتکستایل و محیط زیست

از آنجایی که استفاده از محصولات ژئوسنتتیک در محیط زیست، مهندسی، حمل و نقل، راه سازی، سدسازی، استخر های ذخیره آب کشاورزی و دامپروری نقش بسیار مهمی دارد؛ و روز به روز در حال پیشرفت است، بسیار مهم است که رابطه بین این محصولات را با یکدیگر و همچنین تاثیرات آنها را با محیط زیست اطراف خود مورد بررسی قرار دهیم.

ژئوسنتتیک ها از خانواده بسیار بزرگ الیافی و پلیمری صنعتی هستند که فساد ناپذیر آنها یکی از مهمترین خصوصیات اصلی آنها به حساب می آید. دربین این محصولات ژئوتکستایل ها نوعی الیاف نمدی گونه هستند که درزیر عایق های ژئوممبران جا ساز می شوند و با توجه به شرایط پروژه ها ضخامت و گرماژ آنها مشخص می شود. به دلیل نفوذپذیری ضعیف که دارند، برای جلوگیری از سوراخ شدگی و پارگی عایق های ژئوممبران به وسیله سنگریزه ها با سطوح نا مسطح از آنها استفاده می شود.   

عمده استفاده از ژئوتکستایل ها برای فیلتراسیون، زهکشی، استحکام بخشی سطوح می باشد.

به همین دلیل ماندگاری آن ها طولانی مدت است، و این خود تاثیر زیادی در حفظ محیط زیست دارد. نور آفتاب به سختی از ژئوتکستایل عبور می کند. در نتیجه گیاهان در محیطی که عایق بندی شده اند رشد نمی کنند. آب به سختی در ژئوتکستایل ها نفوذ می کند؛ در نتیجه مقاومت عایق ها بیشتر و طولانی مدت می شود.

در حقیقت می توان گفت: ژئوتکستایل یک فیلتر قوی در ایزولاسیون، فیلتراسیون، سد سازی، راه سازی، استفاده می شود که در صورت استفاده نکردن از آن خاک زودتر فرسایش می شود و باعث آسیب رساندن به پروژه می شود. ژئوتکستایل ها نقش مقاوم سازی و محکم کردن مصالح را ایفا می کنند. که تاثیر زیادی در آلودگی زیست محیطی هم آلودگی های هوایی دارد. خوشبختانه از نظر هزینه نسبت به دیگر محصولات ژئوسنتتیک ارزان تر است.

همچنین ژئوتکستایل وزن زیادی ندارند و به راحتی قابل حمل هستند. اما با وجود این نقش مهمی را در مقاوم سازی ومحیط زیست ایفا می کند.پس در نتیجه توصیه می شود، حتماً در صورت نیاز پس از بازدیدهای میدانی از پروژه از ژئوتکستایل ها برای مقاوم سازی استفاده شود.   

 

 

نوشتن دیدگاه


تهیه و بهینه سازی شده توسط: نوآوران پارسی طرح گستر

جستجو