تلفن ثابت
021-44062017
تلفن همراه
09123906346
پست الکترونیکی
m.azarsanat@yahoo.com

نحوه محاسبه متراژ های استخر کشاورزی

پیش از آن 25 نکته مربوط به نصب ژئوممبران و ژئوممبران توضیحاتی داده شده است، اولین موردی که بسیار مهم است در احداث انواع استخر های ذخیره آب کشاورزی نحوه محاسبه متراژهای استخر کشاورزی است چرا که متراژ دقیق برای احداث استخر کشاورزی را به برای ما مشخص می کندو با توجه به آن می توانیم ورق ژئوممبران مناسب را تهیه کرده و عایق بندی کنیم .

ژئوممبران | ورق اشتخر کشاورزی

در این پست می خواهیم به نحوه محاسبه متراژهای استخر های ذخیره آب کشاورزی بپردازیم اما قبل از آن با برخی از نکات مربوط به نحوه محاسبه باید آشنا شویم:

انواع استخر های ذخیره آب کشاورزی

  • استخرهای ذخیره آب کشاورزی با سازه بتنی: با کمک ماشین های بیل مکانیکی ابتدا زمین گود برداری می شود بعد از آن با استفاده از سیمان، بتن عایقکاری می شوداین نوع از استخر ها با کمک مهندسان و سازندگان حرفه ای انجام می شودو نیاز به زمان و هزینه بالا دارد. در نظر داشته باشید این نوع استر احتمال اینکه ترک و نشتی و بعد از مدتی داشته باشد بسیار زیاد است و در کف استخر گاها جلبک رویش می کند.
  • استخر های ذخیره آب کشاورزی با عایق های ژئوممبران : جنس این ورق های ژئوممبران از پلیمر است احداث استخرهای کشاورزی با عایق های ژئوممبران امروزه بیشتر از هر نوع دیگر ذخیره سازی آب مورد توجه قرار می گیرد این ورق در ابعاد و متراژ های مختف از 2 متر حداقل تا 7 متر حداکثر و ضخامت 75/0 که باز هم حداقل و تا 3 متر حداکثر آن ها است به عنوان پوشش استخر کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • استخر های ذخیره آب کشاورزی با سازه فایبر گلاس: اندازه آن ها بسیار بزرگ است در نتیجه از انتقال آن ها به محل نصب دچار مشکل می شوید تا درنهایت نصب آن. نصب این سازه کوتاه مدت است اما عمر طولانی نسبت به سازه های سیمانی و بتونی دارند با این اوصاف بیشتر برای استخر های شنا مورد استفاده قرار می گیرند.
  • استخر های ذخیره آب کشاورزی با سازه های PVC: این عایق های رطوبتی که با دستگاه پرس به هم دیگر متصل می شوند قابل انعطاف و مناسب برای زوایای مختلف، قوس ها، سطوح ناهموار هستند اما تنها مشکل آن ها رنگ آبی ورق ها است که در برابر نور خورشید دچار پودر شدگی می شوند. و البته که مناسب استخر نیستند و بیشتر برای پروژه های ساختمانی یا تونل ها و سدسازی ها استفاده می شوند.
  • استخرهای ذخیره آب کشاورزی پیش ساخته : قابل طراحی در سایزها و شکل های متفاوت هستند و بسته به نظر مشتری طراحی می شوند نصب آنها در کمتر از 2 ساعت صورت می گیرد. اما برای پرورش ماهی و کشاورزی اصلا مناسب نیستند بیشتر از این نوع سازه ها برای تفریح کودکان استفاده می شود چون دارای ارتفاع کمی هستند.

اشکال مختلف استخر های ذخیره آب کشاورزی

احداث استخر کشاورزی در ابعاد و اشکال متفاوت صورت می گیرد این ابعاد باید استاندارد باشد. پس مختصصان فنی و مجرب در زمینه احداث استخر حتما قبلا احداث باید بازید لازم را داشتند و در نهایت ابعاد استاندارد را به کارفرما اعلام نمایند. استخرها می توانند در اشکال مختلف مستطیل، مربع، مثلث، بیضی، دایره، ذوزنقه، ساده احداث شوند. آنچه که مهم است این که با دقت و با حوصله بررسی و اجراء شوند.

نحوه محاسبه استخرهای ذخیره آب کشاورزی

بسیاری از کارفرمایان در ذهن خود محاسبه تقریبی از استخر خود را دارند و در هنگام احداث مقدار تقریبی خود را اعلام می کند. نکته هم این موضوع این است نحوه محاسبه  متراژهای استخر کشاورزی باید دقیق باشد تا براساس آن زمین گودبرداری شود ترانشه محاسبه و شکل گیری گردد و در نتیجه با توجه متراژ آن ورق مورد نیاز به محل نصب ارسال گردد و به مرحله اجراء برسد.

عناوین مورد نیاز برای محاسبه استخر

  • اندازه کف
  • اندازه دیواره های استخر
  • اندازه اورلب ها
  • محاسبه حجم استخر(میزان آب مورد نیاز برای کشاورزان است)
  • متراژ دقیق زمین کشاورزی
  • متراژ دقیق زمین که می خواهیم استخر روی آن احداث گردد

وقتی میزان آب مورد نیاز برای هر هکتار محاسبه گردید مساحت استخر با توجه به نوع زمین وزمینی که دراختیار داریم تخمین زده می شود. در نظر داشته باشید که خاک هایی که سست هستند احتمال ریزش از ناحیه دیواره بسیار زیاد است در نتیجه توصیه می شود که دیواره های استخر کمتر در نظر گرفته شود و از آن طرف طول و عرض استخر را بزرگتر محاسبه کنیم.

نوشتن دیدگاه


تهیه و بهینه سازی شده توسط: نوآوران پارسی طرح گستر

جستجو