تلفن ثابت
021-44062017
تلفن همراه
09123906346
پست الکترونیکی
m.azarsanat@yahoo.com

5 واقعیت درباره ژئوتکستایل

همان طور که میدانید در زندگی روزمره خود با انواع منسوجات احاطه شده ایم، با این حال ژئوتکستایل ها به دلیل داشتن 80 نوع مختلف و استفاده از ژئوتکستایل ها در جاهای مناسب یکی از مهم ترین محصولات ژئوسنتتیک شناخته شده اند. ژئوتکستایل ها به سادگی الیاف مصنوعی که به شکل پارچه ای با نفوذ پذیری فوق العاده تبدیل شده اند. با این حال یکی ازمقاوم ترین مصالح ژئوسینتتیک جهت مقاوم سازی در گود ساختمانی، راه سازی، کشاورزی، سد سازی، آب و فاضلاب، محیط زیست، نفت و گاز و پترشیمی ... به حساب می آید.

لازم است بدانید، ژئوتکستایل ها در ابتدا به عنوان یکی از محصولات مهم در جهت فیلتر سازی خاک به حساب می آمدند اما با گذر زمان، ژئوتکستایل ها برای جدا کردن، تقویت کردن، فیلترکردن و محافظت یا تخلیه، که بسته به نوع منسوجات اس تعیین و مورد استفاده قرار می گیرد. با این توصیف ژئوتکستایل ها که گاهی به عنوان ژئوسنتتیک هم شناخته میشوند.

حال با توجه به توضیحات داده شده میخواهیم درباره 5 واقعیتی که لازم است در مورد ژئوتکستایل ها بدانیم تا بهتر از آنها استفاده کنیم، بپردازیم:

  • تاریخچه ای از ژئوتکستایل ها: دردهه 1950 از ژئوتکستایل ها برای موقعیت کنترل فرسایش بتونی استفاده می شده . به عنوان مثال می توان دیواره های بتونی پیش ساخته و زیر بلوک های کنترل فرسایش بتونی نام برد.از سوی دیگر ژئوتکستایل ها برای فیلتراسیون کاملا ایده آل هستند .

جالب است بدانید که در عصر فرعون هم از این عایق های پارچه ای ژئوتکستایل با نفوذ پذیری کامل و دارای مقاوت و کشیدگی پارچه می باشد استفاده می شده. اما هر چقدر که به تاریخچه ژئوتکستایل ها دقت می کنیم متوجه می شویم که ژئوتکستایل ها یکی از مهم ترین محصولات نساجی بوده اند و همچنین آنها از الیاف طبیعی و پوشش های گیاهی با خاک می باشند تا بتوانند به ثبات جاده ها بهبود ببخشند.

  • مشخصات ژئوتکستایل ها: از مهمترین وظایف ژئوتکستایل در مباحث ژئوسینتتیک، ارتباط مواد بین خاک و هوا است زیرا که باید آب را به خاک به اندازه کافی برساند، تا مانع از فرسایش خاک شود. همچنین دارای مشخصات فیزیکی ،هیدرولیکی ،تخریب و مکانیکی می باشد.

 

  • انواع مختلف ژئوتکستایل : همان طور که می دانید ژئوتکستایل ها انواع مختلفی دارند که بر اساس عملیات پروژه مورد استفاده قرار میگیرند.با این حال ژئوتکستایل ها به 4 دسته اساسی تقسیم بندی شده اند: ژئوتکستایل های بافته شده، ژئوتکستایل های نبافته، ژئوتکستایل های چند شاخه، ژئوتکستایل های دوخته شده .

 

  • الیاف مناسب برای تولید ژئوتکستایل ها: به طور کلی برای تولید ژئوتکستایل ها علاوه بر استفاده از دستگاه های خاصی با کمک الیاف های طبیعی و مصنوعی جهت عایق بندی ،ایزولاسیون و حتی فیلتراسیون به بازار ها عرضه میشوند. الیاف طبیعی به شکل نوارهای کاغذی، تراش چوب و مالچ پشم در ژئوتکستایل استفاده می شود. از ژئوتکستایل های طبیعی به طور خاص هنگامی که در مدت زمان نسبتاً کمتری به تخریب زیستی نیاز باشد، مانند زمانی که برای جلوگیری از فرسایش خاک تا مجموعه های گیاهی استفاده می شود.از الیاف مصنوعی بیشتر برای ژئوتکستایل استفاده می شود.

 چهار پلیمر اصلی مصنوعی پلی استر، پلی اتیلن، پلی آمید و پلی پروپیلن وجود دارد که به طور گسترده ای برای تولید ژئوتکستایل استفاده می شود. پلیمرهای مصنوعی رایج مورد استفاده از این خانواده ها در ژئوتکستایل عبارتند از: پلی اتیلن کلر دار (CPE) ، قیر کوپلیمر اتیلن (ECB) ، پلی وینیل کلراید (PVC) ، پلی پروپیلن (PP) ، پلی اتیلن (PE) ، پلی استرها (PET) و ... می باشد.

 

  • کاربردهای مهم ژئوتکستایل: همانطور که از قبل گفته شد هر الیاف نساجی که در زیر خاک باشد به نوعی می تواند ژئوتکستایل به نامیده شود. بر این اساس ژئوتکستایل های در موارد آببندی، ایزولاسیون، فیلتراسیون، استخر های ذخیره آب کشاورزی، ساختمان سازی، گود ساختمانی، تقویت کننده ها ، جدا سازی ، راه سازی ، سد سازی و ... با گرماژ های مختلف به همراه لایه های ژئوممبران متناسب با پروژه ها مورد استفاده قرار گیرند.

نوشتن دیدگاه


تهیه و بهینه سازی شده توسط: نوآوران پارسی طرح گستر

جستجو