تلفن ثابت
021-44062017
تلفن همراه
09123906346
پست الکترونیکی
m.azarsanat@yahoo.com

همه چیز درباره کربن بلک

کربن بلک که با عنوان های دیگری مانند: کربن سیاه یا دوده ی سیاه هم خوانده می شود؛ شاید از نظر ظاهری شبیه به کربن اکتیو باشد، با این حال از نظر شیمیایی و کاربردی کاملا متفاوت می باشد. کربن بلک دقیقا ذرات ریز کربن هستند که بیشتر استفاده آنها در صنایع تولیدی مختلف مانند ژئوممبران ها به عنوان رنگدانه های سیاه استفاده می شود. جالب است بدانید که کربن بلک ها از احتراق های ناقصی که در فرآورده های نفتی سنگین مانند: قیر، زغال سنگ، هستند ساخته می شود. این ماده بر خلاف نام و ظاهرش درگذشته برای نوشتن برروی کاغذ استفاده شده است.

در حال حاضر عمده ی استفاده ی آن در تایر ها و محصولات لاستیکی برخی از محصولات ژئوسنتتیک می باشد. در حقیقت می توان گفت: کربن بلک یک نوع کربن با نام پاراکریتالین می باشد.

این ماده هم اکنون در جوهر های چاپ، فلاپی دیسک ها، تونرها،الیاف مختلف ژئوسنتتیک مورد استفاده قرار می گیرد. کربن بلک برخلاف نام و ظاهرش کاربردهای بسیار زیادی دارد.

  • پودر کربن بلک به عنوان خوراکی و رنگ غذایی و رنگ هایی مانند بتا کاروتن مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از معمولی ترین استفاده های آن در بستنی، نام سنتی، رژلب است، اما متاسفانه به دلیل گران بودن بیش از اندازه کربن بلک به جای آن از کربن اکتیو استفاده می شود .
  • از خواص مهم کربن بلک در لاستیک سازی است، که به دوام ترکیبات تشکیل دهنده لاستیک بسیار کمک می کند.
  • به مقاومت تایر ها در برابر فرسایش بسیار کمک می کند.
  • در صنایع تزئینی، قایق ها، کشتی ها، اتومبیل ها برای بالابردن کارآیی آن ها استفاده می شود.

اما علاوه بر خواص و کاربردهای کربن بلک می توان گفت دارای معایب و عوارض و گاهی هم خطرات است:

  • اولین مشکل در کربن بلک این است که این ماده سرطان زا است. این تاییدیه در مرکز جهانی تحقیقات سرطان است . قرار گرفتن در معرض این ماده حتی برای کوتاه مدت هم می تواند باعث خطراتی برای فرد شود.
  • این ماده در استرالیا، نیوزلند و در اروپا ممنوع می باشد، چراکه بسیار خطرناک است .
  • درمقابل اشعه UV مقاومت پایین دارد و در نتیجه برای مصارف پوشش های صنعتی و عایق های ژئوممبران مناسب نمی باشد؛ چرا که بعد از مدتی که در معرض آفتاب قرار می گیرند حالت پودری می شود. به عنوان مثال: عایق های ژئوممبران آبی رنگ که با تصور خریداران این عایق ها بسیار ارزان و زیبا هستند اما دارای کربن بلک هستند و زمانی که درمعرض آفتاب و تابش مستقیم نور خورشید قرار می گیرند بعد از مدتی به حالت پودر و تکه تکه در می آیند. برای همین به کشاورزان و خریداران توصیه می شود؛ که از این عایق ها برای گلخانه ها یا مکان هایی که در انبساط و انقباض ورق های آبی رنگ تاثیری ندارد استفاده کنند.

نوشتن دیدگاه


تهیه و بهینه سازی شده توسط: نوآوران پارسی طرح گستر

جستجو