تلفن ثابت
021-44062017
تلفن همراه
09123906346
پست الکترونیکی
m.azarsanat@yahoo.com

ژئوگرید ها و انواع آن

ژئوگریدها یکی دیگر محصولات ژئوسنتتیک هستند. که مجموعه ای به هم پیوسته از نوارهای پلیمری که به شکل شبکه شبکه ای هستند، ساخته می شوند. که در بین این شبکه ها فضا خالی با ابعاد مناسب تعبیه شده است که کارشان افزایش احاطه کردن خاک، سنگ، و دیگر مصالح ژئوتکنیکی می باشد. پس به نوعی ساده تر می توان گفت: ژئوگریدها نوعی از پلیمر های مشبکی هستند که دارای فضای خالی که با ابعاد متفاوت اما متناسب با پروژه هاست که به آن ها چشمه گفته می شود.

ابعاد این چشمه ها بین 10 تا 100 میلیمتر می باشد. که در 2 جهت طولی و عرضی مانند تار و پود ساخته می شوند. این نوارها از مواد پلیمری مختلف مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن و الیاف مقاوم پلی استر ساخته می شوند. نحوه قرار دادن این الیاف در عملکردشان تاثیر زیادی دارد؛ چرا که مهمترین کاری که ژئوگریدها انجام می دهند، تقویت کردن، و تسلیح لایه های خاکریز و بستر خاکی وسایر مصالح ژئوتکنیکی می باشد.

ژئوگرید ها در کل به 2 نوع دو سویه و تک سویه تولید می شوند؛ با این حال شکل ظاهریشان براساس کاربردهایشان تغییر می کند.

از انواع ژئوگرید ها که بر اساس دو سویه و تک سویه تقسیم بندی می شود می توان 4 نوع را نام برد:

  • ژئوگرید های پلی اتیلنی که جهت محافظت از لوله ها هستند: این نوع از ژئوگرید ها همان طور که از اسمشان معلوم است با لوله ها در تماس هستند و بروی لوله های انتقال نفت و گاز قرار می گیرند و اجازه هیچ گونه کشش و ضربه را به لوله ها نمی دهند.
  • ژئوگرید های آسفالتی: با توجه به نامشان به عنوان تقویت آسفالت ها به شکل روکش بر روی آسفالت قرار می گیرد. در حالیکه یک لایه ژئوتکستایل بر روی آن نصب شده است و به کمک خبر داغ به روی زمین می چسبد؛ و در نهایت آسفالت روی ژئوگرید قرار می گیرد.
  • ژئوگرید های پلی استری: جنس این ژئوگریدها از پلی استر است و دارای مقاومت کشسانی بالایی هستند؛ همچنین به دلیل داشتن پلی استر که انعطاف پذیری آن را بیشتر می کند. برای همین مناسب برای تقویت بستر راه آهن ها هستند؛ اما کاربرد بارز آن برای دیوارهای حائل می باشد.

لازم به ذکر است؛ اکثر ژئوگرید های آسفالتی با آنکه از ماده پلی استر ساخته می شوند و شبیه ژئوگریدهای پلی استری هستند، اما باز هم کاربرد هایشان با هم متفاوت هست.

  • ژئوگرید پلی اتیلنی: این نوع از ژئوگرید دارای مقاوت بسیار بالا، اما انعطاف پذیری بسیار پایین دارند و فوق العاده سفت هستند و در نتیجه برای جاهای خاصی مانند: گابیون ها استفاده می شوند.

نوشتن دیدگاه


تهیه و بهینه سازی شده توسط: نوآوران پارسی طرح گستر

جستجو