تلفن ثابت
021-44062017
تلفن همراه
09123906346
پست الکترونیکی
m.azarsanat@yahoo.com

ارتباط بین ژئوممبران ها و محیط زیست

ژئوممبران های پلی اتیلنی با چگالی بالا (HDPE)، که برای کاربردهای مختلف در محیط زیست مورد استفاده قرار می گیرند مانند بهداشت جامعه که می توان، محله های دفن زباله، حوضچه های مایع زباله، پسماند مایع، حوضچه های هوادهی فاضلاب ها، مخازن نفتی، گازی و پتروشیمی ارا نام برد. ژئوممبران های پلی اتیلنی با توجه به  ضخامت و جنس استانداردی که دارند در مقابل مکانیسم های حرارتی و شیمیایی و چه بسا اشعه UV از خود مقاومت خوبی نشان می دهند. که جلوگیری میکند از ترک خوردگی، کشیدگی، پوسیدگی و پودر شدن آن ها زیرا که دارای نفوذپذیری کم هستند. 

از موارد استفاده ژئوممبران های پلی اتیلن در کشاورزی، مزارعات، باغات، سموم آفت کش است که با توجه به نوع خاک آن ضخامت مورد نظر بررسی شده و نصب می گردد. اما هر چقدر ضخامت این ژئوممبران های پلی اتیلنی بیشتر باشد عمر آنها طولانی تر خواهد بود.

به عنوان مثال؛ برای حوضچه های شیرابه دفن زباله از ژئوممبران های پلی اتیلنی با ضخامت 2 میلیمتر، درحالیکه برای عایق بندی حوضچه های فاضلاب از ژئوممبران های پلی اتیلنی با ضخامت 1 میلیمتر استفاده می کنند.یکی دیگر از استفاده های دیگر ژئوممبران های پلی اتیلنی، در مخازن نفت و گاز و پتروشیمی می باشد که با توجه به نوع مخزن و شرایط آن و همچنین ضخامت، چگالی، کشش برای انتخاب ورق های پلی اتیلنی انجام می شود.

معمولا ژئوممبران های پلی اتیلنی طی آزمایشات مختلف و استانداردها در آزمایشگاه های معین ارزش گذاری شده و باتوجه به نوع مخازن، ضخامت آنها مورد تایید و بررسی قرار میگیرد.به عنوان مثال؛ میزان گرمایش، خنک شدن، فشردگی، پوسیدگی، مقاومت، از هم پاشیدگی ژئوممبران های پلی اتیلنی از مواردی است که با دقت باید بررسی شوند.

از موارد مصرفی دیگر عایق های ژئوممبران پلی اتیلینی به کاربردن آنها در بخش دفن زباله هاست که این بخش بسیار مهم است برای کنترل آلودگی محیط زیست زیرا که دفن نامناسب زباله می تواند آلودگی بسیار بدی برای یک جامعه به وجود بیاورد که معمولا لندفیل را به همراه یک لایه ژئوممبران با ضخامت مورد نظر نصب میکنند تا از بروز آلودگی ها در محیط زیست جلوگیری شود.

در نهایت تاثیر آلودگی بر محیط زیست فقط مربوط به انسانها نخواهد شد بلکه آلودگی آب، دفع زباله ها به صورت غیر استاندارد، کنترل پسماند های فاضلابی هم می تواند تاثیر بسیار زیادی بر محیط زیست داشته باشد. آنچه که دراین بین بسیار اهمیت دارد ، استفاده و انتخاب موادیست که برای کنترل منابع آلودگی و محیط زیست مورد استفاده قرار میگیرد.

 

نوشتن دیدگاه


تهیه و بهینه سازی شده توسط: نوآوران پارسی طرح گستر

جستجو