تلفن ثابت
021-44062017
تلفن همراه
09123906346
پست الکترونیکی
m.azarsanat@yahoo.com

بررسی تخصصی کاربرد ورق ژئوممبران درکشاورزی

ورق ژئوممبران یکی از مهمترین محصولات از گروه ژئوسینتتیک ها می باشد که در صنعت ساخت و ساز و به خصوص پروژه های آب بندی بسیار از آن استفاده می شود.ورق ژئوممبران همانند ورق ژئوتکستایل یا ورق پلی یوریا خاصیت عایقی بسیار بالایی دارد . مهم ترین نکته ای که قبل از هر چیز دیگر لازم است تا به آن اشاره کنیم این است که ورق ژئوممبران نیز همانند ورق ژئوتکستایل با محیط سازگار است و همین عامل خود به تنهایی کافیست تا این محصول کاربردی از خانواده ژئوسینتتیک ها، نظر همه اهالی فن را به خود جلب نماید .

 (بررسی تخصصی کاربردهای ورق ژئوممبران درکشاورزی) :کاربردهای ورق ژئوممبران در کشاورزی را می توان درحوزه آب بندی مخازن و استخرها خلاصه کرد. آب بندی مخازن با ورق ژئوممبران می تواند شامل تالاب ها, حوضچه های آبیاری و کانال های آب باشد . 

  • برخی از شایع ترین کاربردهای ورق ژئومبران در کشاورزی عبارتند از :

* نگهداری آب آشامیدنی

* پرورش ماهی

* عایق بندی سدها

* آب بندی استخر جلبک

* ایجاد پرده سیل برای استفاده در عملیات معدن

* آب بندی استخر نمکی

  •  بررسی مسائل مربوط به اجرای پوشش ژئوممبران پلیمری در ضمائم به منظور کاهش نشت از مخازن ذخیره آب بتنی

 مخازن ذخیره آب نقش موثری در تنظیم مصارف آب در بخش های مختلف کشاورزی و شرب دارند. با توجه به افزایش روز افزون مصارف و محدودیت منابع آبی در کشور، حفظ آب و کاهش نشت از این مخازن به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک از اهمیت بالایی برخوردار است علیرغم دوام قابل قبول مخازن ذخیره آب بتنی، کارآیی چنین سیستم های در کنترل نشت به دلایل مختلف می تواند محدود شود. یکی از روشهای کنترل نشت از مخازن ذخیره آب بتنی دارای نشت، استفاده از ژئوسینتتیکها به خصوص ژئوممبران های پلیمری است . در یک تحقیق ضمن بررسی مسائل و مشکلات اجرای پوشش ژئوممبران بر روی یک استخر ذخیره آب بتنی فرسوده، کارآیی این نوع پوشش در کنترل نشت آب با استفاده از روش ایستابی در مراحل مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که اگر چه انتخاب نوع ژئوممبران جهت پوشش بستر کار دشواری نیست اما در مورد فاکتورهای نصب ژئوممبران در چنین پروژه هایی می بایستی دقت بیشتری صورت گیرد و اجرای این پوششها بر روی بتن های با عمر بالا نیازمند تمهیدات خاص در مراحل طراحی، نصب، نگهداری و نیز در محل ضمائم نظیر حوضچه های ورودی و خروجی است همچنین اجرای مناسب ژئوممبران و آب بندی صحیح ضمائم، به طور موثری توانسته است نشت آب از استخر را کاهش دهد .

نوشتن دیدگاه


تهیه و بهینه سازی شده توسط: نوآوران پارسی طرح گستر

جستجو